Bill Viola a videóművészet egyik legfontosabb alkotója, aki a műfaj hetvenes évekbeli kezdetei óta jelentős alkotások létrehozásával saját stílust teremtett. Kurátor: Petrányi Zsolt
Bill Viola a művész
"Művei a titokzatosság erejére építenek, amelyben a láthatatlan láthatóvá válik, és az ismeretlen táplálja a néző belső világát." Royal Academy of Arts
" Viola felborítja a megszokott rituálékat, hogy elgondolkodtassa a nézőket, és arra kényszerítse őket, hogy újragondolják az élet legbensőbb pillanatait.” Rina Arya, Tate
Bill Viola amerikai videóművész alkotásait a világ legnagyobb múzeumaiban, a Whitney Museum of American Artban vagy a Guggenheim Museumban mutatták be, munkáit a világ vezető gyűjteményei őrzik, többek között a Thyssen-Bornemisza Alapítvány, a Tate Modern, vagy a Centre Pompidou. A múzeumi munkák mellett Bill Viola együttműködött rendezőkkel, színészekkel, zenészekkel, például 2000-ben a Nine Inch Nailsszel koncertjük színpadképének kialakításában vagy 2005-ben Peter Sellars operarendezővel a The Tristan Projectben, melyet Los Angelesben, Párizsban és Londonban mutattak be.
A videókorszak Rembrandtjaként is emlegetett művész évekig élt Firenzében, ahol az Art/Tapes/22 videóstúdióban ismerkedett meg Nam June Paik, Bruce Neuman és Vito Acconci videóművészekkel, akik nagy hatást gyakoroltak rá.
Utazásai erősen befolyásolták művészi fejlődését, Indonéziában, Jáva szigetén hagyományos szertartásokat filmezett, Japánban, Daien Tanaka zen mesternél pedig a buddhizmust tanulmányozta. Bill Viola pályájában, művészi érdeklődésében nagy szerepet játszottak a világvallások a nyugati kereszténységtől az iszlám szufizmusig. Videóműveiben az emberi lét univerzális témái, az érzelmek, a szenvedés, az elmúlás és megváltás kérdései kerülnek középpontba. Legtöbb művében emberi alakok mozgásával és természeti elemekkel való találkozásával, egymás közti interakciókkal szemlélteti az emberi lélek változásait, felemelő vagy lesújtó katartikus élményeit.
Fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio